Woorddenkers en beelddenkers
Bijbellezen. Het woord zegt het al: bij de Bijbel denken we aan lezen. Kennis van woorden en de betekenis ervan is belangrijk. Kinderen leren talig denken en houden van plaatjes. Toch bestaan er twee leervoorkeuren: woorddenken en beelddenken. Voor die laatste groep is alleen taal juist lastig. Hoe spreek je beide leervoorkeuren aan als het gaat om Bijbellezen?
Taalkundige intelligentie: Leren en ontdekken door woorden (woorddenken)
Sommige kinderen zijn graag bezig met taal en woorden: ze houden van lezen, luisteren graag naar een verhaal en kunnen goed verwoorden wat ze bedoelen. Ze vinden ook snel de goede woorden. Deze kinderen hebben een sterk ontwikkelde linguïstische intelligentie. Omdat deze kinderen goed zijn met taal, kunnen ze hun hart ophalen met de weetjes bij de Bijbeltekst, achtergrondinformatie en themapagina’s met extra informatie.
Kinderen met een voorkeur voor taal zullen ook graag doorpraten over de vragen die je bij elke stap vindt. Zelf een psalm schrijven, een verhaal aanvullen, of een gebed maken zijn opdrachten die hen extra aanspreken. Een tip is om deze kinderen snel een Bijbel te geven die ze zelf kunnen lezen. Bijvoorbeeld de Startbijbel of de Samenleesbijbel . Dit zijn beiden edities van de Bijbel in Gewone Taal, een vertaling die zij goed begrijpen.
Speciaal voor jou
Wil jij Bijbellezen op een manier die bij jouw gezin past? Wij reiken jou praktische tips die aansluiten op jullie wensen.
En dat allemaal afgestemd op jouw gezin!
Visuele intelligentie: Leren en ontdekken door beelden (beelddenken)
Veel kinderen worden blij van beelden bij teksten. Deze visuele ondersteuning maakt het begrijpen van onderwerpen makkelijker, doordat ze het voor zich kunnen zien. Er is echter ook een groep kinderen die een visuele leerstijl heeft. Deze kinderen vinden alleen tekst lastig en hebben beelden echt nodig om te leren. Waar een woorddenker het woord aap letterlijk voor zich ziet bij het horen van het woord, krijgt de beelddenker een plaatje van een aap in zijn gedachten en moet hij de letters erbij zoeken. Deze kinderen kunnen dingen vaak goed voor zich zien, waardoor zij bijvoorbeeld makkelijk de weg kunnen vinden. Ook kunnen ze vaak goed tekenen en zijn ze heel creatief. Zij hebben een sterk ontwikkelde visueel ruimtelijke intelligentie. De Samenleesbijbel speelt hier op in met informatieve tekeningen, landkaartjes en foto’s. Zo wordt het in één oogopslag duidelijk waar het in de Bijbeltekst over gaat. Visueel ingestelde kinderen leren daardoor met meer plezier en onthouden stof daardoor beter.
Heb je een kind waarbij het al op jonge leeftijd duidelijk is dat het een beelddenker is, stimuleer hem of haar dan om te tekenen en te schilderen. En bied Bijbelse zoekplaten en doolhoven aan of ga samen een boot knutselen.
De Bijbel is er voor ieder kind
Voor ieder kind is er veel te genieten, leren, beleven en ontdekken in de Bijbel. En het wordt nog leuker als je rekening houdt met hun leervoorkeuren. We helpen jou als ouder graag verder in het vinden van het juiste verwerkingsmateriaal, zodat kinderen, hoe verschillend ze ook zijn, allemaal met plezier en begrip in de Bijbel gaan lezen.
Maartien Hutter is theoloog en pedagoog en werkt sinds 2013 in het team Bijbelgebruik. Ze werkte als adviseur, schrijver en eindredacteur mee aan de Samenleesbijbel, Mijn Peuterbijbel, Babybijbel en Bijbel Basics.